Kehidupan kita di dunia ini tidak menjanjikan satu jaminan yang berkekalan. Apa yang ada hanyalah percubaan, cabaran dan pelbagai peluang. Jaminan yang kekal abadi hanya dapat ditemui apabila kita kembali semula kepada Ilahi

10 July 2012

MUHASABAH DIRI


Assalamualaikum dan salam sejahtera,,perhubungan yang terputus di tengah jalan memang tak dapat dielakkan andainya sudah tiada persefahaman dan keserasian untuk bersama,,,sesiapa sahaja tidak meminta untuk menghadapi dugaan seperti ini,,,tapi siapalah kita untuk melawan takdir,,,kadangkala bukanlah kita langsung tidak berusaha dan menyalahkan takdir semata,namun andai sudah tiada jalan penyelesaian lebih baik kita berpatah arang.

Walaupun belum secara officially mengikut adat, but hakikatnya memang bagi saya kami dah tak ada apa-apa hubungan
Perkara yang saya lalui ni sangat perit dan bukan perkara kecil. Sepanjang hidup selama 2+ tahun ni, ini merupakan dugaan terbesar yang pernah saya tempuh


Ingatlah, apa sekalipun yang kita tempuh dalam hidup ini, termasuklah pertunangan, semuanya berlaku atas landasan takdir Allah Ta’ala. Jangan sesekali bimbang dengan jodoh sehingga anda membutakan hati dari menilai mana kaca mana permata. Memilih yang haq sama sekali tidak akan menjadikan anda rugi. Jangan bimbang ditolak, jangan takut pertunangan itu terputus, kerana hakikatnya anda ada Allah yang tidak pernah meninggalkan anda.

Firman Allah Ta’ala :


Maksudnya : Boleh jadi kamu membenci sesuatu sedangkan ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu sedangkan ia buruk bagi kamu, dan Allah Maha Tahu sedangkan kamu tidak mengetahui. [ Al-Baqarah : 216 ]



saya nak panjangkan ucapan terima kasih kepada keluarga tersayang dan teman- teman rapat yang telah banyak memberi sokongan sepanjang saya melalui frasa yang sukar ini. Terima kasih di atas doa dan nasihat yang tak putus-putus. Saya bersyukur sangat sebab ada keluarga dan teman- teman rapat yang sangat memahami dan mengambil berat soal diri ni. They've been by my side the whole time. Without them, i don’t know what would happen to me.
Saya berharap segala kedukaan ni akan hilang dan Allah akan gantikan dengan keceriaan di masa yang akan datang, insyallah..

No comments: